Intervju: Nađa Lazarević
Naslovna fotografija: Ana Kašćelan
Genije oštrog pera, Marko Šelić, dočekao me je sa osmehom uz opasku da je, u obližnjem kafiću, ispratio obe smene konobara, ali da nije umoran, niti da zna kako izdržava sa tako malo sna, pripremajući i dovršavajući određene zamisli. Marčela znamo kao pisca, muzičara, sjajnog govornika, kao energičnog čoveka, a kroz ovaj intervju, doživela sam ga na novi način. Za Insp. smo popričali o sebi, drugima, životu, strahovima, o onome što se prećuti ili o onome od čega strahujemo. Na moje ogromno zadovoljstvo, Marko saopštava sve ono što svako od nas nosi duboko u sebi - manje ili više, gledajući u sebe i sopstvene Transilvanije.
Koji je tvoj
najveći strah?
U poslednje vreme “napao“ me je strah od zaboravljanja. Desi
se da nečega ne mogu da se setim, ili da izgubim nit usred izlaganja – onako
kako ume da se dogodi svima. Ništa, to će reći, neobično – a opet, u tome
osetim klicu nečega istinski strašnog, valjda otud što sam navikao da budem
citatoman i pamtim sve živo. I zapitaš se: kako je ljudima koji jednoga dana
počnu da se brišu? Je li to sušti užas, ili možda baš blaženstvo – zato što
brisanja nisi svestan? Zato što brisanje briše i svest o brisanju? Posle
čitanja „Arzamasa” Cice Dimić, svakako sam još snažnije počeo da mislim o tome.
Naslovna fotografija: Ana Kašćelan
Genije oštrog pera, Marko Šelić, dočekao me je sa osmehom uz opasku da je, u obližnjem kafiću, ispratio obe smene konobara, ali da nije umoran, niti da zna kako izdržava sa tako malo sna, pripremajući i dovršavajući određene zamisli. Marčela znamo kao pisca, muzičara, sjajnog govornika, kao energičnog čoveka, a kroz ovaj intervju, doživela sam ga na novi način. Za Insp. smo popričali o sebi, drugima, životu, strahovima, o onome što se prećuti ili o onome od čega strahujemo. Na moje ogromno zadovoljstvo, Marko saopštava sve ono što svako od nas nosi duboko u sebi - manje ili više, gledajući u sebe i sopstvene Transilvanije.
Čitajući tvoju
biografiju, čovek ujedno ostaje zbunjen i oduševljen. Uzevši u obzir ono čime
se baviš, da li pomisliš – da, srećan sam i zadovoljan?
Nisam pesimista, što još ne znači da sam optimista (smeh). Nisam nezadovoljan čovek i ne bi bilo fer prema životu da govorim o sebi kao o
neostvarenom: kad pogledam u retrovizor, izgleda da sam uradio poprilično sve
što sam želeo da uradim. Još od dečačkih dana moja su se interesovanja ticala
književnosti, muzike, stripa, pomalo i pozorišta. Na kraju se zgodilo da me
pisanje dovede u sve narečene svetove: tu su romani, albumi, rad za „Veseli
četvrtak“, najvećeg domaćeg izdavača stripa, te “saučesništvo“ u nekoliko
pozorišnih predstava – scenaristički ili kroz songove. Nisam, dakle,
nezadovoljan u svojoj koži, više je problem što nikada nemam dan tako slobodan
da sedim, svodim račune i radujem se. Uvek gledam napred – između ostalog i
zato što sam veoma spor autor i uvek već nešto kasnim (smeh). To na stranu,
spokojan sam i ne verujem u ono čuveno: moglo je i bolje. Ne, nije, u datom
trenutku tačno to bilo je moj maksimum. Čuo sam od starijih autora: „Stvaraj
svako delo s elanom kao da ti je prvo.“ Tako i činim, uz maleni dodatak:
stvaram i kao da mi je poslednji put. Ne mislim pod time nužno baš na to da me
sutra udare kola, već naprosto na bilo šta što bi učinilo da više nikada ništa
ne objavim. Nekome je bizarno, ali volim da pitam sebe: da li sam u miru s tim
da ovo bude poslednje što sam kazao? Ako jeste – dobro je, verujem u delo.
Smatraš li samoću dobrom i produktivnom?
Da li nas samoća tera da ispitamo nepremostive Transilvanije u nama?
Leo, glavni junak moje prozne trilogije u nastajanju,
izgovara ovu metaforu iz drugih razloga: njegova izabranica volela bi da poseti
Transilvaniju jer bi se, kao realista, tamo oduševila onim čega ima – naslutama
iz kojih je ponikao jedan mit, dok bi on, fanatista, tamo bezgranično patio za
onim čega nema – to mesto njemu je nešto poput hrama demistifikacije, tačka
globusa u kojoj je neporecivo jasno da je fikcija samo fikcija. Rečju, iza
Drakule, pop-kulturne ikone koja pobuđuje i jezu, i romantiku, i toliko toga
drugog, stoji samo sociopata Vlad Cepeš – što je u Leovoj glavi besprizorna
banalnost. I, nekako, baš kroz njihove različite poglede na ideju o tom putovanju, on uviđa da tačno tako gledaju i na sve ostalo. Ti me, međutim, pitaš nešto
drugo: kako čovek miri sopstvene dualizme, lične nepremostivo razmaknute tačke,
te pomaže li samoća tome.
Ne mislim da u stalnoj usamljenosti ima ičega suštinski
dobrog, mada je to duboko individualna stvar. Rekao bih ovako: volim
osamljenost, ne i usamljenost. Već i sama pomisao na usamljenost zapravo me
žestoko užasava.
Kad sam bio brucoš, u jednom sam trenutku iznajmljivao sobu
kod neke babe. Ne, lik Olge u Malteregu nije inspirisan njome, ali priznajem:
jeste u meni umela da “stisne dugme“ na kojem krupnim slovima piše RASKOLJNIKOV.
Došao mi je jednom neko od prijatelja ili tadašnja devojka; baba nije tajila
svoje mrštenje. Posle mi je podvrisnula: „Na šta to liči da ti neko dolazi? Ti
si samac!“ Tada sam se zanavek prestravio od te reči, jer je nedvosmisleno
sugerisala ne osobu koja iznajmljuje jednokrevetnu sobu, nego životno
opredeljenje – samac, onaj koji nikoga nema, onaj kojeg niko nema, onaj srećan
je što je to tako. Užas nihilizma i mizantropije u malom. Ima, istina, nečega u
onom Šopenhauerovom o ježevima – ako su preblizu jedni drugima, ubošće se, a
ako se isuviše odalje, smrznuće se – ali hladnoća mi zvuči opasnije, istinski
opasno, dok me bodlje intrigiraju. Mislim da je dobro osamljivati se, raditi na sebi i onda se vraćati među ljude.
Volim da radim sam, takva je, uostalom, i proroda mog posla, ukoliko pričamo o
prozi. Ukoliko pričamo o muzici, potpuno je drugačije: uvek radimo timski, kao
bend. To su moje dve dinamike koje se skladno dopunjavaju i smenjuju.
Foto: Miljana Vuković |
Kada bi bio prinuđen da se prepustiš
retrospekciji sopstvenih sećanja, nešto nalik Ivanu Galebu, sa kojim scenama bi
se prvo susreo?
Ivan Galeb ima, koliko, dvadesetak godina više nego ja sada,
i nalazim da je to kudikamo smisleniji trenutak da se neke crte podvuku. To će
reći, možda će mi se tek dogoditi ono čega bih se prvo setio. Kada su
Žodorovskog, strip-scenaristu i čoveka od još hiljadu i jednog zanimanja,
upitali ko je on zapravo, kazao je da to nije pitanje za živog čoveka, jer sve
dok živi, čovek nešto postaje. Verujem, međutim, da bih, kad god retrospektiva
došla, počeo od detinjstva, baš kao i Desničin Galeb. Verujem da je sve ono
najlepše, najčistiije, najbolnije i najčistije bolno – smešteno u detinjstvo.
Sve što se kasnije dogodi tumači se kroz pređašnje iskustvo; drugačije je kad
si dete, jer pređašnjeg iskustva nema. Čega bih se setio? Bile bi to sigurno
table igara koje smo sami osmišljavali i crtali, video-igre s automata i legende
o nekim starijim momcima koji su ih prelazili jednim žetonom, avanture i
podvizi nas dece iz komšiluka kod autobuske stanice u Paraćinu, možda epizoda u
kojoj se pojavljuje neka nova devojčica što nas nimalo ne ferma i mi koji, namazani ratničkim bojama, s granama od kojih smo umišljali lukove, topove,
svemirske modulatore, stajemo jednog dana pred nju i zahtevamo, tobože
plemenski narogušeno, da se predstavi; ona potera pramen iza uva, odhukne i
kaže: „Puške-motke, pih.” Okrene se i ode, a mi razmenimo pokunjene poglede,
potpuno sablažnjeni činjenicom što ona, iako ne spada u odrasle, zna da su naše
maštarije tek maštarije.
Možemo li posmatrati ljubav i emocije
prema odabranoj osobi kroz repliku koju takođe izgovara Leo iz tvog romana
,,Malterego“ – voleti vrlo stvarnu nestvarnolikost, a ne napraviti je?
Verujem da da. To je jedna od lekcija koju Leo mora da nauči
na svim poljima, a i sam je nikad nisam do kraja savladao. Iako sam uvek na
strani ideala, ne držim da je naročito plemenito idealizovati ljude. Zvuči kao
da jeste, ali nije, i baš odatle niču mnoga razočaranja. Ljude treba voleti
(ili ne voleti) zbog onoga što jesu, ne zbog svojih izmislica o njima, bile one
visokoparno lirske ili pak sitnodušno pakosne. Ako nečega naprosto nema, koliko
god se ti upinjao da to nešto dodaš – uzalud je, i krivica što ljudi nisu ono
što si ti namislio biće jedino tvoja. Kažem, umem i sam da budem žrtva te
sklonosti – meni su svi ljudi dobri dok se ne dokaže suprotno. A opet, više mi
se dopada tako nego da ih unapred smatrama lošima i samim tim dužnima da mi
dokazuju da nisu. Nikada ne bih birao takav ugao kamere. Zvuči mi kao inkubator
cinizma, tako osoba od sebe napravi cinika. Dakle, da: voleti ljude zbog onoga
što jesu, bez docrtavanja, bez oduzimanja.
Šta bi rekao mali Marko velikom Marku kada
bi se, danas, slučajno sreli?
Čitav enterijer mog stana izgleda tako da bi mi taj mali
skočio u naručje i silno me izgrlio: taksativno sam se svetio, i svetim se, za
sve što on nije mogao da ima, te je sve nakrcano knjigama, stripovima i
figuricama. Stalno govorim da mi je upravo on kriterijum za sve – ne razočarati
dečaka koji si nekada bio, to mi oduvek zvuči kao najsvetije pravilo i jedini
istinski nepogrešiv kompas.
O čemu bi
razgovarao sa ,,Malim princem“ kada biste se sreli?
U „Higijeni nesećanja“, najavljenom centralnom delu
trilogije „Malterego“, imam nešto što zovem glavama bliznakinjama: susedna
poglavlja koja dele isti naslov, s malom varijacijom. Taj glavni naslov upravo
je „Mali princ“ i moj odgovor, manje-više, stoji baš tamo, pa ti ga neću reći
sada (smeh). Mada je više reč o razgovoru s delom nego s junakom. Ali van toga,
i ovo kažem namrtvo ozbiljan, mislim da je koren moje potrebe da se bavim
angažovanim stvaralaštvom baš u onom malenom Egziperijevom predgovoru – o
prijatelju koji mu tako silno znači, a koji je sada negde sam, gladan i hladno
mu je. Kao dečak, danima i danima razmišljao sam o tom piščevom prijatelju i
pitao se zašto su ljudi to dopustili, zašto mu niko nije pomogao, zašto ih se
nije ticalo. I nekako, koliko god godina prošlo, ma kako bio zreliji, osećam da
vaskoliko angažovano stvaralaštvo hoće da kaže baš to: tiče me se.
Foto: Ana Danilović |
Gde pronalaziš inspiraciju za stvaranje
svojih pesama – u sebi, drugim ljudim ili imaginaciji?
Sve uvek izvlačiš iz sebe. Iz sebi poznatog sveta gradiš
neke nove svetove; iz ljudi koje upoznaš stvaraš neke nove ljude, iz priča koje
proživiš (pod ovim računam i ono što se desi u tebi, ne u stvarnosti)
pripovedaš nove priče. Smisliš nešto, naizgled niotkud; potom kao da se to
nešto oboji tvojim bojama, ideja prođe kroz tebe i tek tad je izistinski tvoja.
I biva tako bez obzira na to pišeš li bukvalno o sebi ili se baviš potpunom
fikcijom – mi nismo samo mi, mi smo i svoja fikcija. Rekao bih da pisanje u
osnovi ima dve komponente: stalnu vežbu sposobnosti saosećanja i stalnu vežbu
artikulisanja onoga što si (sa)osetio. Kao da je baš to „tehničko objašnjenje”
onoga na šta je Fokner mislio kada je, primajući Nobelovu nagradu, kazao da je
sukob ljudskog srca sa samim sobom jedina stvar o kojoj vredi pisati. To često
parafraziram kao lom u čoveku – i nekako tako glasi sažetak odgovora na pitanje
šta me opseda i inspiriše.
Nosiš li pesme,
koje ćeš kasnije zapisati, u sebi?
Odavno ne nosim u sebi ni stihove ni rečenice. Bilo šta što
mi se javi kao uobličena misao – odmah pribeležim i sačuvam. Imam zasebnu
sveščicu čak i za pojedinačne reči koje mi se učine lepim, koje negde zapazim ili pak sam izmislim. Druga je pak stvar sa idejama: njih umem i veoma dugo,
godinama čak, da nosim u sebi i razrađujem pre no što sednem da nešto s njima
uradim. Nešto se čudno dešava kada radiš s nedozrelom idejom, otprilike kao da
si darovito dete direktno iz vrtića bacio na koledž, pa sad očekuješ od njega
genijalnost, a ono samo žudi da se igra u pesku. Duboko verujem da autori moraju
biti igralište za svoje ideje, a ne obrnuto.
O čemu u poslednje vreme najradije
pišeš – o miševima i ljudima, društvenim pojavama ili o međuljudskim odnosima?
I moj prozni i moj muzički svet sagrađeni su bez žanrovskih
granica i tematskih ograničenja, tako da pod njihov krov u svako doba mogu da
smestim sve što mi okupira pažnju. Procenim šta konkretna ideja traži od mene – da li bi više „volela“ da bude priča
ili pesma, rečenica ili stih. Trenutno sam, kako se iz ovog razgovora i zapaža,
ponajviše u „Malteregu”– u najmanju ruku još ove i sledeće godine, a rekao bih
da ta obimna priča još kako uključuje sve što si pobrojala. I već sada osećam
da će mi ti junaci silno, silno nedostajati jednom kad sve bude okončano.
insp.
insp.
Dečko konstantno priča u negacijama! Kao da ima određeni sukob unutar sebe, sa svojim drugim ja. Pokušao sam ga čitati, ne ide... prenaglašena potreba da se odjednom postane Basara ili tako neko.
ОдговориИзбришиPreovladava mrak. Moje mišljenje naravno.