Na kafi sa psihologom: Neprijatelji kreativnosti

„Um koji se protegne da bi osmislio novu ideju nikada se ne vraća u prvobitnu dimenziju.”
Oliver V. Holms

U poslednje vreme prilično je populan i često pominjan koncept kreativnosti. Kao što i sve definišemo na različite načine, tako i kreativnost može imati veliki broj definicija. Ipak, mislim da je u prirodi reči kreativnost da ona nema definiciju. I tako kada ja napišem kreativnost vama verovatno već padaju na pamet mašta, originalnost, različitost, boje, umetnost, neograničenost... Da vidimo onda odakle je došla ta kreativnost, gde se rodila?

Desna strana mozga je ona koja se povezuje sa širokom, beskrajnom, svesnom stvarnošću, čiji smo mi deo. Desna strana mozga je naša kreativnost, jer u beskrajnom prostranstvu sveta postoji bezbroj mogućnosti, beskrajna spoznaja i mudrost. Raznolikost percepcije. Desna strana mozga, a to je strana koja nas sa takvom stvarnošću povezuje, daje nam našu kreativnost.

Međutim, brojna istraživanja pokazala su da kreativni ljudi koriste obe hemisfere mozga podjednako. Alan Rou govori o tome da kreativne rezultate možemo očekivati onda kada imamo slobodu da istražujemo nove ideje i kada smo spremni da zaobiđemo pravila. Kreativne osobe mogu potpuno da razumeju situaciju i spremne su da razmotre nove mogućnosti. Njihova ubeđenja su smela i one su spremne da dožive neuspeh i da dugo čekaju pre nego što budu nagrađene za svoja dostignuća. Krasi ih upornost i spremnost da dugo rade bez obzira na prepreke i otpor. Za kreativnost nisu dovoljni samo talenat, sposobnost i znanje. Kreativnost je po mnogo čemu nalik živom organizmu. Da bi dostigla pun potencijal potrebno ju je hraniti i negovati. Kreativni ljudi imaju goruću strast koja ih tera da ostvaruju neostvarivo.

Šta je to što nas sputava da budemo kreativni? Možda će vam pomoći neki od ovih navedenih razloga Majde i Dubravke iz knjige „Ko su dobri ljudi?“:

 - Manje smo kreativni kada smo pod vremenskim pritiskom. Teško da ćemo smisliti nešto novo i orginalno, ako za to imamo kratak rok. Verovatno ste čuli za slučajeve pisaca čiji je prvi roman postao bestseler, ali kada su sklopili ugovor sa izdavačem za drugi roman u kojem je bio određen rok blokirali su se i uopšte nisu mogli pisati. Mada, ovo ne mora da bude pravilo, i upravo kratak rok doprinosi da neki ljudi ispolje maksimum svoje kreativnosti.

- Manje smo kreativni kada nas neko stalno nadgleda i procenjuje. Biti kreativan znači igrati se idejama, isprobavati različite mogućnosti, probati i ono što na prvi pogled možda deluje glupo ili nemoguće. Svakako da nam to neće ići od ruke ako nam neko stalno visi za vratom.

- Manje smo kreativni kad smo ograničeni spoljašnjim okolnostima. Ako vam kažu da treba da smislite originalni omot za novu marku čokolade, a pritom uslovljavaju da mora biti plave boje sa crtežom devojčice koja se  smeje i sa belim slovima – teško ćete smisliti nešto vrlo kreativno.

Da bismo bili kreativni moramo imati dosta znanja o određenom području. Iako previše znanja nekad sputava kreativnost, većina umetnika, pronalazača, naučnika i književnika su se godinama bavili nekim područjem, pre nego što su u njemu proizveli nešto zaista kreativno.

Bićemo kreativniji ako nas okolina u tome podržava, ako nas pohvaljuje i nagrađuje za kreativnost, ako je otvorena za nove ideje, bez krutih pravila. Pozitivne emocije takođe podstiču kreativnost. Dakle, mislite bez ograničenja, mislite „izvan kutije”, ne razmišljajte o tome da postoji samo jedno rešenje, jer ih uvek ima mnogo više nego što ih se u trenutku setimo. Promenite nešto - bilo šta. Za početak, pišite dnevnik, istražujte, pokažite interes i za druge sfere osim vaše, čitajte, pustite mašti na volju, uživajte...

PsihoterapeutMilena Milošević, savetovalište ''Pričajmo o tome''



#psihologija

#insp.

Нема коментара:

Постави коментар