Autor: Milica Golubović
Da li je umetnost danas izgubila svoj značaj u korist kratkotrajnih trendova? Da li je Instagram estetika potisnula estetiku
prave umetničke fotografije? O ovim temama, razgovarali smo sa našim mladim
fotografom Nemanjom Marašem, autorom mnogobrojnih izložbi i - dušom od
čoveka.
Ko je Nemanja Maraš
“poznati srpski fotograf” iza all black outfit-a i Ray Ban
Wayferer-a?
Surovi kritičar percipiran kao drkadžija,
a ponekad i nisam. U stvari - duša od čoveka.
U moru
ukalupljenih, “savršeno“
nameštenih kadrova, izložbe Apres
i Buđenje su čista emocija, nesvakidašnja iskrenost.
Da li su današnje fotografije lišene emocija u korist estetike?
Zavisi šta posmatramo kao današnje fotografije. Ako pričamo o onome što najviše vidimo, kao što je Instagram, on ništa dobro fotografiji nije doneo. Na stranu što je stvorio komercijalnu platformu, koja može da doprinese vidljivosti i promociji umetnika, Instagram se više bazira na površnim vrednostima, fabrikovanim na požudi i zavisti, a sve u korist neke lažne popularnosti. Estetiku fotografije je u najvećoj meri unazadio. Postale su opšteprihvaćene estetske vrednosti fotografija, koje su kreirali ljudi koji nemaju osnovno znanje o opštim pravilima vizuelnih umetnosti. Sada se radi s ciljem pobuđivanja niskih strasti i materijalnih perverzija. Ova estetika je postala opšte prihvaćena i samim tim prihvatljiva. Svaka fotografija nosi neku emociju - iskrenu ili neiskrenu, ali nije svaka fotografija za estetsko vrednovanje.
Da li danas
marketing prodaje umetnost ili je obratno?
Danas je umetnost u najvećoj meri primenjena,
kakva god da joj je prvenstvena namera bila. Umetnost se uglavnom prodaje na
već etabliranim imenima i dobacivanju nulama u aukcijskim kućama, bez preterane
ljubavi i smisla. Što se savremenih umetnika tiče, upravo marketingom su -
pogotovo od street art-a - napravili galerijsku
umetnost, koja polako dolazi do aukcijskih nula. Onda svoju novonastalu
nedostižnost kompenzuje kroz kolaboracije za potrošačkim predmetima, kako bi
svakome obezbedila mogućnost da poseduje deo trenutnog “hajpa”. Sve je marketing.
Mnogi bi rekli za tebe da si i više nego uspešan. Šta je za tebe merilo uspeha?
Ne znam koliko bih se složio sa njima, a i
zavisi od ugla posmatranja. Uspeh se može meriti popularnošću i prepoznatljivošću,
a opet - danas je popularan svako ko uđe u rijaliti. Može se meriti
materijalnim sredstvima, ali je to mač sa dve oštrice.
Najispravnije merilo je, možda, prepoznatljivost
i prihvaćenost u uskostručnom krugu branše, ali ne toliko merena nagradama i
priznanjima, jer čudni su putevi nagrada i priznanja. Na kraju,
najvažnije merilo bila bi lična satisfakcija nas samih, bez
obzira na druge.
Jednom prilikom si napisao “Ako znaš svoju
prošlost, znaš svoju budućnost”. Šta će Nemanja Maraš raditi sutra?
Mislim da još uvek nisam dovoljno spoznao sebe i
svoju prošlost da bih imao odgovor na to pitanje.
#insp. #moda #umetnost i fotografija
Нема коментара:
Постави коментар