Parlez-vous de la mode? • o 47. izdanju Beogradske nedelje mode sa Nenadom Radujevićem

Autor: Milica Golubović

Belgrade Fashion Week, više od mode, više od umetnosti, više od događaja - za svojih 24 godine postojanja, prerastao je u manifestaciju bez premca. Ovogodišnji digital format otpočeo je novu eru i ne planira da se tu zaustavi. O prošlosti, sadašnjosti i budućnosti Beogradske nedelje mode, razgovari smo sa one&only Nenadom Radujevićem. Spremite se, vodimo vas u prvi red BFW-a.


Još od 1996. godine, Beogradska nedelja mode dva puta godišnje okupi najveće poznavaoce i ljubitelje mode iz regiona i šire. Međutim, ove godine okupljanje kakvo poznajemo nije bilo moguće, te se 47. BFW predstavio u digital formatu. Koliko je bilo izazovno prebaciti ceo koncept u digital i kako je to uticalo na brojnost publike?

Svojevremno je Belgrade Fashion Week bio prvi događaj ovog tipa u ovom delu Evrope, a i sada je bio pionir u realizaciji prvog digitalnog koncepta. To je logičan sled stvari ako pratite šta se dešava u svetu, ali i hrabrost da se to sprovede tako brzo i na našem tržištu. Za ovih 47 do sada realizovanih nedelja mode izazovi su bili brojni, BFW tim i ja smo na njih navikli, a priznajem i da nas izazovi pokreću da uvek budemo još kreativniji i organizovaniji.

Ova godina je globalno donela pregršt izazova. Svi smo se suočili sa izazovom zvanim COVID19 i brojnim promenama na ličnom i profesionalnom planu. Prihvativši veliki izazov u novonastaloj situaciji, redefinisali smo postavku ovog Perwoll Fashion Week-a, i većina aktivnosti je preseljena na online, tj. brojne digitalne kanale BFW-a i najpopularnije portale. Tako smo pružili mogućnost mnogo većem broju modne publike, kako iz Srbije, tako i iz regiona i šire, da prati manifestaciju uživo, a ”privilegija“ prvog reda je ovog puta bila dostupna svima.


Svi koji su tokom godina barem jednom prisustvovali reviji u Belexpocentru, Metropolu ili izložbi vinjeta u galeriji Štab, ili slušali neki od panela... znaju da Beogradska nedelja mode ima poseban duh“. Šta biste izdvojili kao ključne milestone BFW-a, i da li su oni ostali isti i u digital izdanju?

Svakako da je primarni zadatak bio da program mora ostati na nivou live događaja, ali s obzirom da smo odavno sebi zadali da svaka naredna nedelja mode koju pravimo mora imati bar mali iskorak u odnosu na prethodnu, dali smo sve od sebe da program bude još bogatiji. Ako govorimo u brojkama, realizovano je 38 modnih programa, od revija i izložbi do panel diskusija, a učešće je uzelo čak 78 modnih dizajnera. Ali ono što je još važnije jeste da kvalitativni pokazatelji govore da smo uspeli da održimo to što ste vi nazvali ”poseban duh” manifestacije, i da su reakcije publike, komentari i pohvale za prikazane kolekcije, promo videa, pa čak i za ovogodišnju scenografiju, bile u superlativu. Dakle, digitalno izdanje je donelo nove forme modne prezentacije ali je kvalitet i sadržaj programa i učesnika ostao na prepoznatljivom Belgrade Fashion Week nivou. Fokus je ostao na promociji kolekcija istaknutih domaćih modnih dizajnera, dok je značajan deo programa bio posvećen društveno odgovornim – humanitarnim, kao i edukativnim i umetničkim sadržajima.

Tradicionalno, podržavamo mlade autore, a ovoga puta su prikazane revije studenata i diplomaca, Univerziteta Metropolitan, predstavljeni su superfinalisti konkursa Mionetto Style Academy i izabrani su pobednici Noizz Fashion Award. Snažne poruke društvene odgovornosti poslali smo kroz podršku kampanji Jači od straha, koja ima za cilj da poruke ohrabrenja stignu do onih koji se bore sa kancerom, a u cilju plasiranja važnih informacija što širem auditorijumu. U kampanju su se uključile i poznate dame iz javnog života koje su nosile modele na posebno osmišljenoj reviji koju su pripremili priznati domaći dizajneri. Uostalom, svi programi su dostupni na sajtu i YouTube kanalu BFW-a, uverite se i sami.


Tokom godina, svedoci smo porasta društvenog aktivizma i Beogradska nedelja mode je mesto gde se osim o dizajnerima govori o temama kao što su borba protiv kancera, održivoj modi, društvenoj solidarnosti, i sl. Koliko je publika zainteresovana za ove teme i spremna za promene?

Već godinama pružamo podršku društveno odgovornim kampanjama i radimo na povećanju svesti o društveno odgovornim temama kada je modna industrija u pitanju. Uglavnom je to podizanje svesti o značaju zdravstvene prevencije, podsećanje na značaj našeg nematerijalnog kulturnog nasleđa, promocija talentovanih, do sada neafirmisanih dizajnera i fotografa, a posebno bih izdvojio našu permanentnu komunikaciju na temu održivosti u modnoj industriji.

Ljudi ne vole promene, ali kada čuju da je modna industrija drugi po veličini zagađivač planete odmah posle naftne industrije, u kojim uslovima rade i koliko su plaćeni radnici koji rade za globalno poznate brendove brze mode, i kad im osvestite koliko garderobe sami poseduju, a koliko u sezoni ne stignu da obuku, polako počinju da se osvešćuju. Simpatično je kada nam ljudi priznaju da su počeli da menjaju navike, da manje konzumiraju jeftine i nekvalitetne brendove, i da rekonstruišu neke stare komede iz ormana. Mislim da uspevamo da dopremo do mnogih kojima su ove teme bile nepoznate i da u skladu sa mojim omiljenim motom “Moda nisu samo krpice”, kod mnogih probudimo svest o zagađenosti planete i da nasuprot uniformisanosti i konzumiranju “brze” mode, u modu lagano vratimo ličnu kreativnost, redizajn i “sporu” modu. U tom smislu smo u okviru programa 47. Perwoll Fashion Week-a imali i panel diskusije na tu temu, a i otvaranje novog POP UP STORE - BFW CHOICE u Ada Mall Shopping centru, u kojem će ljubitelji kvalitetne slow fashion mode moći da na jednom mestu konzumiraju i pronađu najkvalitetniju dizajnersku odeću od preko 25 samostalnih domaćih dizajnera.


Kada ljudi pomisle na BFW, pomisle na Nenada Radujevića. Kao oličenje ovako velike i značajne manifestacije, šta biste izdvojili kao najveći lični izazov od prve revije do danas?

Teško je izdvojiti takve stvari posle skoro 25 godina od prve nedelje mode. Iz ovog ugla možda je to hrabrost da se upustim u organizaciju tako važnog i značajnog projekta za razvoj domaće modne scene. Pored toga, važna je i upornost da se bez obzira na situaciju u kojoj živimo i radimo uvek napreduje i da se realizuju stvari koje smo zamislili. Ali možda najvažniji element jeste poverenje ljudi iz sveta mode da zajednički stvaramo bolje okruženje za našu profesiju. Neizmerno sam zahvalan svim tim ljudima, kao i mom timu, što prate moje ideje i veruju nekom mom nevidljivom instinktu. Bez te podrške i timskog rada ne bi bilo moguće realizovati BFW na ovako kvalitetnom nivou.


Da Vas neko pita da sažmete Beogradsku nedelju mode u dve-tri kratke rečenice, šta biste rekli?

Možda u dve-tri manje knjige, pa bi sve stalo, a ovako… Kreativni skup zaljubljnika u modu koji veruju da samo svojim radom mogu da doprinesu napretku domaće mode. BFW je neograničeni poligon za plasiranje različitih razmišljanja o modi kao umetnosti, kulturi odevanja i modnih trendova koji prate savremene civilizacijske tokove. Mislim da je ovo dovoljno jer svaka sledeća rečenica bi nas odvela na one dve-tri knjige.


Iako se unapred radujemo mogućnosti da opet stojimo u redovima pre početka revije, da li je ovogodišnje digital iskustvo trajno otvorilo nova vrata“ za publiku?

Ovaj digitalni koncept je i bez korone bio velika tema za nas, i mi smo se već nekim malim koracima kretali u tom pravcu. Cela ova situacija nas je samo naterala da se brže okrenemo u tom smeru. Mislim da se u budućnosti nećemo odreći ovih tehnoloških novotarija, naprotiv, sve ćemo ih više koristiti i razvijati. Idealno će biti da svemu tome vratimo i publiku koja će nas pratiti uživo, jer to je velika karika koja nam je nedostajala i ovoga puta - ipak je ta atmosfera koja vlada uz publiku nezamenljiva. Moram reći i da ma koliko sve više živimo u nekoj novoj virtuelnoj stvarnosti, ne smemo da zaboravimo na stare, proverene vrednosti koji naš život čine humanijim.


Da li smatrate da je budućnost mode, dizajnera, revija sada ili čekaju neka bolja onstage“ vremena?

Moda je jedna od onih grana koja prednjači u prihvatanju novih mogućnosti i sama definicija moda sadrži pojam nečeg novog, naprednog, te je kao takvu koristimo i u drugim sferama života. To me dovodi da razmišljam da je skoro svaka godina ili modna sezona neka nova ”mala budućnost“ koju možda primetimo tek kada prođe neko vreme i kad shvatimo koliko je moda obeležila to neko vreme. Žao mi je što se kod nas moda ne tretira dovoljno kao umetnost i što ljudi ne prihvataju modu bar kao obeležje vremena jer bi na taj način bila značajnije zastupljena i u našim muzejima, ali i prihvaćena kao umetnička grana, što ona svakako jeste. Možda bi odgovor na vaše pitanje i ležao u tim činjenicama, ali svakako i u hrabrosti dizajnera da dodatno istražuju nove mogućnosti, a manje se vraćaju na interpretaciju proverenih modnih kreatora. Moda će uvek biti onstage ili u fokusu, bez obzira da li je publika uživo ili iza nekog ekrana.


#insp. 

Нема коментара:

Постави коментар