Povodom
otvaranja dugoočekivane retrospektivne izložbe „Čistač“, jedna od najvećih
srpskih umetnica Marina Abramović se nakon 44 godine obratila domaćoj
javnosti i poželela im dobrodošlicu na izložbi koja prikazuje najznačajnija
dela njenog bogatog opusa. Ljubitelji umetnosti će od danas imati priliku da
posete izložbu koja traje do 20. januara 2020. godine u Muzeju savremene
umetnosti u Beogradu.
Autorka
se obratila prisutnima u 6.23 časova, u skladu sa konceptom same izložbe u
kojoj u zoru „čisti“ svoju umetničku karijeru i iz svoje arhive izvlači
najbolje i najzapaženije radove. Pored nje, na konferenciji su govorili v.d.
direktora Muzeja savremene umetnosti u Beogradu Slobodan Nakarada, kustos Dejan
Sretenović zaslužan za koncept izložbe „Čistač“ u Beogradu, saradnik na Beogradskoj fazi izložbe
Jerko Denegri i koreografkinja Linzi Pajsinger koja je zadužena za
reperformere.
„Nije zastrašujuće skočiti, ni poleteti.
Možete skočiti sa oblakodera, ako želite. Opasnost počinje kada treba da
dotaknete tlo. Pre 44 godine, kad sam napustila ovu zemlju, skočila sam. Letela
sam sve vreme od tada. Danas osećam da počinjem da dotičem tlo. Topla
dobrodošlica koju ste mi priredili ublažila je to što je moglo da bude
katastrofalni pad“, rekla je autorka o svom povratku u Beograd, i dodala:
„Balkan
je prisutan u mnogim mojim radovima, a u ovoj sredini sam naučila i tri jako
važne stvari. Prvo, od bake sam naučila sve o spiritualnosti, jer sam kao
devojčica često odlazila u crkvu sa njom. Od oca sam naučila sve o hrabrosti, a
od majke sam nasledila vojnu disciplinu. Kombinacija te tri stvari me je učinila
jakom i spremnom za svet, tako da na mom putu nije bilo prepreka. Nikada se
nisam osećala drugačije zbog toga što sam odavde ili zbog toga što sam žena“,
navela je autorka.
Izložba
„Čistač“ je prva velika evropska retrospektiva Marine Abramović. Premijerno je
prikazana 2017. godine u Modernom muzeju (Stokholm, Švedska), a zatim je
putovala u Luizijana muzej moderne umetnosti (Humlebek, Danska), Heni Onstad
Kunstsenter (Oslo, Norveška), Bundeskunsthale (Bon, Nemačka), Fondaciju Palaco
Stroci (Firenca, Italija) i Centar za savremenu umetnost (Torun, Poljska).
Izložba u Beogradu je poslednja stanica na turneji i nosi poseban značaj jer
predstavlja povratak umetnice u grad svog rođenja gde je započela karijeru i
gde je poslednji put samostalno izlagala 1975. godine, u Salonu Muzeja
savremene umetnosti.
„Iako je Čistač retrospektiva mojih
radova, nikada neću otići u penziju, i mislim da ću umreti radeći. U svom
manifestu kažem da umetnik nikada ne sme da bude idol i da je delo uvek
važnije. Kada govorimo o nazivu izložbe, za mene je čišćenje metafora –
čišćenje prošlosti, svesti, spiritualno i fizičko
čišćenje. Dolaskom ovde shvatila sam da naziv čistačica zapravo
zvuči mnogo bolje nego čistač“, izjavila je kroz
smeh Marina.
Izložba
hronološki prati sve faze kompleksne pedesetogodišnje karijere Marine Abramović
– od ranih slikarskih i konceptualnih radova, preko solo performansa i
zajedničkog rada sa Ulajem, do kultnih radova iz samostalne karijere
Abramovićeve.
Kroz
ovu retrospektivu, koja ima pre svega edukativni karakter, publika će moći da
pogleda više od 120 radova (slike, crteži, objekti, fotografije, audio i video
radovi, filmovi, scenografije, reperformansi i arhivska građa), antologijska
dela umetnosti performansa (serija Ritam, Lips of Thomas, Relacioni radovi,
Prelazak preko noćnog mora), kao i dela koja su obeležila njen recentni opus
(Balkanski barok, Sedam lakih komada, Umetnik je prisutan).
Pre odlaska iz Srbije, Marina Abramović će susret sa domaćom
publikom imati i na predavanju zakazanom za 28. septembar ispred MSUB.
„Nikada
nisam čula da je neki vizuelni umetnik govorio uživo pred više od 6.000 ljudi.
Veoma sam uzbuđena zbog javnog predavanja i susreta sa publikom, koji će
predstavljati svojevrsni umetnički Vudstok“, završila je umetnica.
Izložbu
„Čistač“ organizuje Muzej savremene umetnosti u Beogradu, uz podršku Vlade
Republike Srbije, dok je producent Moderni muzej (Stokholm), u saradnji sa
Luizijana muzejom moderne umetnosti (Humlebek) i Bundeskunsthale (Bon).
Platinum
sponzori izložbe su Wiener Städtische Wechselseitiger Versicherungsverein i
Wiener Städtische osiguranje a.d.o Beograd. Zlatni sponzori su Erste Banka i
ERSTE Fondacija, a srebrni sponzori NCR d.o.o, Soravia i Radisson Collection.
#umetnost i kultura #insp.
Нема коментара:
Постави коментар